عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 171
بازدید ماه : 353
بازدید کل : 263159
تعداد مطالب : 114
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1

                                                 

                                                   در ادامه بخوانید . . .



:: برچسب‌ها: خشخاش , کشت خشخاش , تریاک , مواد مخدر , متادون , متادون درمانی , شربت متادون , شربت تریاک , ترک مواد مخدر , هروئین , کراک , شیشه , ,
:: بازدید از این مطلب : 493
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
ن : مسافر عبرت آموز
ت : شنبه 19 اسفند 1391
«میثم اسماعیل قصاب» متولد1360 است که ده سال مواد مخدری مثل حشیش، تریاک، شیره، الکل، شیشه و کراک مصرف می‌کرده و الان بیشتر از چهار سال است که از رهایی‌اش می‌گذرد. او حالا راهنمای همدردان دیگرش برای درمان است

بفرما شربت ترک!

 

 

        

من کسی را می‌شناسم که در زمان بیماری‌اش روزی 500قرص توهم‌زا را در آب حل می‌کرد و می‌خورد ولی با شربت تریاک درمان شد.

سایت گروه مجلات همشهری: آیا تا به‌حال واژه «شربت تریاک» به گوشتان خورده و یا درباره آن اطلاعاتی دارید؟ اشتباه نکنید دستورالعمل تهیه شربت تریاک مانند شربت‌هایی که تابستان‌ها می‌خوریم نیست و از آب و تریاک و شکر ساخته نمی‌شود. شربت تریاک که کارشناسان به آن «OT» یا تنتور هم می‌گویند؛ داروی درمانی‌ای است که پژوهشگران مرکز ملی مطالعات اعتیاد به آن رسیده‌اند و چند وقتی است که به‌عنوان روش درمانی اعتیاد استفاده می‌شود.




همشهری سرنخ در شماره 56 خود در پرونده‌ای ویژه موثرترین روش‌های ترک اعتیاد را مورد بررسی قرار داده، که در ادامه یکی از این گزارش‌ها درباره شربت پرسر و صدای تریاک می‌آید: جالب است که بدانید مرکز ملی مطالعات اعتیاد، ایده ساخت این دارو را از روش درمانی کنگره60 گرفته است؛ چراکه بیماران در کنگره60، سفر 11ماهه خودشان را با تریاک سپری می‌کنند ولی می‌گویند ترک با تریاک معایبی دارد که در شربت تریاک برطرف شده است. بنابراین افرادی که تاکنون به‌صورت آزمایشی از شربت تریاک برای درمان بهره گرفته‌اند، کسانی بوده‌اند که برای درمان به کنگره60 مراجعه کرده و به صورت داوطلبانه شربت تریاک را به‌جای تریاک برای درمان انتخاب کرده‌اند.

   نماینده ای برای OT





اما برای رتق‌وفتق امور معتادانی که برای دریافت شربت تریاک باید به مرکز ملی مطالعات اعتیاد مراجعه کنند، نماینده‌ای از کنگره60 حضور دارد که آنها را راهنمایی می‌کند و درحقیقت پل ارتباطی متخصصان علمی در مرکز ملی مطالعات اعتیاد و متخصصان تجربی در جمعیت کنگره60 به‌شمار می‌رود. او «میثم اسماعیل قصاب» متولد1360 است که ده سال مواد مخدری مثل حشیش، تریاک، شیره، الکل، شیشه و کراک مصرف می‌کرده و الان بیشتر از چهار سال است که از رهایی‌اش می‌گذرد. او حالا راهنمای همدردان دیگرش برای درمان است و غیر از آن هفته‌ای دو روز یعنی روزهای یکشنبه و سه‌شنبه به مرکز ملی مطالعات اعتیاد می‌رود تا به کسانی که به آنجا مراجعه می‌کنند، خدمت کند. بیماران، پزشکان و اعضای کنگره60 همه میثم را به‌نام کوچک صدا می‌زنند و این شاید به‌خاطر رفتار صمیمانه‌ای باشد که او دارد: «یک نفر نماینده کنگره باید اینجا باشد تا اگر مسافران سؤالی داشتند و یا چیزی نیاز داشتند، بتواند به آنها کمک کند. من یک سال در سالن انتظار می‌نشستم تا بعد از آن به من اتاق دادند و مستقر شدم». میثم مربی تیم راگبی کنگره60 هم هست. مرکز ملی مطالعات اعتیاد وابسته به ستاد مبارزه با مواد مخدر در میدان قزوین قرار دارد و غیر از کسانی که با OT درمان می‌شوند افراد دیگری هم که شیوه متادون‌درمانی را انتخاب کرده‌اند، برای دریافت متادون مصرفی خود باید به این مرکز مراجعه کنند. با این تفاوت که آنها هر روز باید مراجعه کنند ولی مراجعه کسانی که شربت تریاک می‌خورند هفته‌ای یک بار است.

همچنین نورجیزک و تمجیزک هم به‌صورت کنترل‌شده برای درمان اعتیاد در این مرکز داده می‌شود.شربت تریاک درست همرنگ تریاک، قهوه‌ای پررنگ است و از مشتقات تریاک خالص، کمی الکل و آب ساخته می‌شود و البته درست مثل تریاک خیلی تلخ است. میثم دراین‌باره می‌گوید: «بهترین روش برای درمان بیماری اعتیاد مصرف کنترل‌شده، تریاک است و پس از آنکه این روش در کنگره60 نتیجه داد؛ کارشناسان ستاد مبارزه با مواد مخدر برآن شدند تا دارویی بسازند که اسمش تریاک نباشد ولی همان خاصیت را داشته باشد بنابراین جلسه‌های زیاد اعضای کنگره60 و همین‌طور آقای مهندس دژاکام با کارشناسان مرکز ملی مطالعات اعتیاد داشتند و حتی بر سر اینکه این شربت با قاشق مصرف شود و یا سرنگ به توافق رسیدند و قرار شد مصرف با سرنگ باشد چراکه اندازه‌گیری آن دقیق‌تر است و حتی یک‌صدم سی‌سی را هم می‌توان از طریق آن اندازه گرفت». یعنی افراد با سرنگ مقدار لازم از شربت را اندازه‌گیری می‌کنند و بعد می‌نوشند. او ادامه می‌دهد: «شربت تریاک در سال1386 با 50نفر داوطلب وارد طرح آزمایشی شد و 34درصد موفقیت داشت. هرچند کار با این 50نفر هم خیلی مشکل بود چون ما می‌دانستیم نتیجه چه خواهد شد ولی خود بیماران نمی‌دانستند». به‌عقیده میثم دارو در درمان اعتیاد نقش مهمی دارد و به‌همین دلیل در انتخاب آن باید دقت لازم صورت گیرد: «من کسی را می‌شناسم که در زمان بیماری‌اش روزی 500قرص توهم‌زا را در آب حل می‌کرد و می‌خورد ولی با شربت تریاک درمان شد». اما دومین طرح آزمایشی برای OT در تاریخ چهارم آذر 1387 آغاز و قرار شد در آن هزار نفر با شربت تریاک درمان شوند که به‌گفته میثم هر هفته فقط 15نفر وارد این طرح می‌شدند چراکه هنوز گنجایش مرکز برای تولید OT به اندازه هزار نفر یکجا وجود نداشت. از این هزار نفر، تعداد 130نفر از طریق شربت تریاک به درمان قطعی رسیده‌اند.

   چطور باید داوطلب شد؟


اگر کسی دلش بخواهد با شربت تریاک درمان شود، از هر طریقی نمی‌تواند OT را تهیه کند. کسانی که داوطلب هستند با OT سفر کنند باید در جمعیت کنگره60 پذیرش شوند و بعد از انتخاب راهنما برگه معرفی‌نامه‌ای دریافت کنند که با استفاده از آن و به اندازه‌ای که راهنمایشان برای آنها تجویز کرده، بتوانند از مرکز ملی مطالعات اعتیاد شربت تریاک دریافت کنند. درحقیقت این راهنماست که برای مسافران تعیین می‌کند به چه میزانی در روز باید تنتور بخورند و چه زمانی آن را کم یا زیاد کنند. البته قوانینی نیز وجود دارد و اینکه بیشتر از 17سی سی در روز داده نمی‌شود که به‌طور هفتگی 119سی سی می‌شود البته در موارد خاص حداکثر 140سی‌سی نیز به بیماران داده می‌شود. مسافران نیز می‌توانند وعده درمانی خود را به‌صورت هفتگی دریافت کنند و بعد از سه هفته طبق نظر راهنما و مقررات درمان جمعیت کنگره60 باید دستور درمانی جدید داشته باشند. قیمت شربت تریاک هم نسبت به تریاک خیلی ارزان‌تر است؛ به طوری که قیمت یک لیتر آن 30هزار تومان است که در مقایسه با تریاک مبلغ ناچیزی است. کسانی که با OT سفر می‌کنند برای یک سفر 11ماهه بین 500 سی‌سی  تا دو لیتر شربت تریاک احتیاج دارند و این نوسان مربوط به مقدار مصرف مواد مخدر آنها در زمان بیماری‌شان است. مسافران مرد در روزهای شنبه، یکشنبه، سه‌شنبه و پنج‌شنبه و مسافران زن روزهای دوشنبه می‌توانند از مرکز ملی مطالعات اعتیاد شربت تریاک دریافت کنند. ساعت مراجعه هم ساعت هشت تا 14 تعیین شده است. بااین‌حال هنوز شربت تریاک از طرح آزمایشی خارج نشده و نتایجش از نظر علمی قطعی نشده است

 منبع خبر : گروه مجلات همشهری                          
 



:: برچسب‌ها: متادون , متادون درمانی , مواد مخدر , ترک مواد مخدر , ,
:: بازدید از این مطلب : 654
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : مسافر عبرت آموز
ت : 16 اسفند 1391
از وقتی که یادم میاد که کراک مصرف کردم ، بعد از گذشت 1 ماه دوست داشتم ترکش کنم ولی انگار اون دوست نداشت بی خیال بشه ، من هم مثل خیلی از مسافران کنگره بیش از حد تلاش کردم که از تاریکی بیام بیرون ، ولی انگار هر جا می رفتم تاریکی بیشتر می شد


سلام ، من حسین هستم 27 ساله و بیش از 2 سال در کنگره 60 از درمان من می گذرد ، می خواستم یه مروری به گذشته خودم کنم ، اگر مایلید با من همراه باشید :

بیش از 4 سال از مصرف مواد من نگذشته بود که همه چیز ریخته بود به هم ، خیلی ها از مصرف کراک بد می گن و من هم تعریفشو نمی کنم ولی یه لطف بزرگی به من کرد که باعث شد سریع تر متوجه بشم که خیلی اشتباهی دارم می رم ، گل کاشتی ، این چه وضعیه ، با اون قیافت ! این هم از درگیری شب و روزت با همه ، آره اینها دیالوگ هایی بود که معمولا با خودم می گفتم !

از وقتی که یادم میاد که کراک مصرف کردم ، بعد از گذشت 1 ماه دوست داشتم ترکش کنم ولی انگار اون دوست نداشت بی خیال بشه ، من هم مثل خیلی از مسافران کنگره بیش از حد تلاش کردم که از تاریکی بیام بیرون ، ولی انگار هر جا می رفتم تاریکی بیشتر می شد ، فقط چند تا از روش های رایج ترک اعتیاد رو می گم که امتحان کردم که بی اثر بود :

سم زدایی 3 روزه ، URD ,UROD، کپسول گیاهی ، خودم هم بیشتر از 5 بار قطع مصرف کردم که اصلا نمی دونستم دارم چی کار می کنم !

با مرور این ها به یاد یکی از پیام های زیبای کنگره می افتم :( زمانی در جایی می ماند و به علت و معلول های آن فکر نمی کند )

روی هم رفته فکر کنم 15 بار بشه که مواد رو تونستم قطع کنم ، ولی خیلی سریع هم بهش وصل می شدم ، انگار من آهن هستم و اون آهنربا ، همیشه بعد از ترک مواد می خواستم یه جوری دوباره مصرف کنم که دوباره وابسته نشم ، می خواستم زرنگ باشم ، ولی اون از من تیزهوش تر بود و در ادامه که حتما می دانید چی میشه .

یه روز بعد از ظهر بود که با پیشنهاد خواهرم اومدیم کنگره 60 ، بعد از مشاوره شدن تنها چیزی که فهمیدم این بود که بدن انسان هم خودش مواد تولید می کنه ، ولی با مصرف مواد مخدر این تولید کننده ها رو خراب کردم ! و اینکه باید با در نظر گرفتن زمان اونها را به حالت اول درآورد .

خلاصه بعد از مشاوره شدن رفتم و روزهای تشکیل کلاس رو بهم گفتند به همراه یک پکیج آموزشی که باید می خوندم ، شروع کردم به شرکت کردن در کلاس ها ، باید یک راهنما انتخاب می کردم ، رفتم پیش آقای میثم ، شنیده بودم خودش هم مصرفش کراک بوده و الان درمان شده ، از نظر سن و سال هم تقریبا اختلافی نداشتیم ولی از نظر جایگاه ، خدا می دونه که چقدر فرق داشتیم !

در ماه های اول تنها کار مثبتی که کرده بودم این بود که در کلاس ها منظم شرکت می کردم ، این باعث شده بود که یک مقدار اعتماد بنفس از دست رفته خودمو دوباره برگردونم و به خودم بتونم بگم که تو هم می تونی ! ( امیدواری بسیار، سبب برداشتن قدم های محکم می شود )
حدود 4 ماه گذشت ، ولی چیزی که راهنمای من از من خواسته بود نتونسته بودم اجرا کنم ، یعنی مصرف اپیوم ( تریاک ) به همان میزانی که دستور داده بود ، در کنگره 60 از داروی اپیوم ( تریاک ) برای درمان استفاده می شود ، برای اینکه بهترین دارویی است که همه عوارض خماری رو جبران می کنه ، در ترکیبات تریاک موادی هست که در به تعادل رساندن سیستم شبه افیونی بدن کمک می کنه ، همون مخدر های طبیعی بدن .

بگذریم ، یک روز آقای مهندس دژاکام استاد یکی از جلسات ما بود ، اولین بار بود که از نزدیک داشتم به صبحت های ایشان گوش می دادم ، قرار بود که اولین پایلوت اپیوم تینکچر را با همکاری مرکز ملی مطالعات علمی اعتیاد ایران و ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام شود ، مقداری از طرح صحبت کردند و از افرادی که می خواستند در این طرح شرکت کنند خواستند که خیلی دقیق و منظم به درمان خودشان برسند ، با همانگی با راهنمای خودم من هم در این پایلوت شرکت کردم ، بعد از گذشت چند روز از مصرف شربت تریاک ( OT ) متوجه شدم که بامصرف این دارو نه خمار می شم و نه نشئه ، تقریبا ٌ متعادل ، از نظر پایداری هم در بدن خیلی خوب بود ، تازه برای تهیه تریاک هم مشکلی نداشتم ، تصمیم گرفتم که خیلی دقیق این کار را انجام بدم ، به همون دقت اندازه های سرنگ ! برای مصرف شربت ، باید اول در سرنگ اندازه گیری می کریم و بعد مصرف می کردیم .

تقریبا ٌ 21 روز گذشت که متوجه شدم رنگ چهره من خیلی برگشته و باز شده ، زمان مصرف کراک رنگ چره من کاملا زرد بود ، این به من امید داد ، یک فرصت خیلی خوبی بود که پرونده مواد مخدر برای همیشه بسته بشه ، اینبار دیگه با کمک کنگره 60 من تونستم که از مواد قوی تر بشم ، همون نقطه ظعفی که داشتم و برمی گشتم به مصرف مواد مخدر ، احساس خوبی داشتم ، حس می کردم دارم به یک دنیای تازه وارد می شم ، سبک شدم ، کم کم مشکل بی خوابی هم داشت درست می شد و روزها انرژی بیشتری داشتم ، هر وقت که انرژی خوبی داشتم کتاب عبور از منطقه 60 درجه زیر صفر ( نوشته آقای مهندس دژاکام ) رو می خوندم ، با مطالعه این کتاب حس می کردم که درمان اعتیاد با روش درمان تدریجی در 11 ماه ( DST) کاملا امکان پذیر هست .

در این پایلوت برای گرفتن OT ( شربت تریاک ) داشتن معرفی نامه از کنگره 60 الزامی بود و همینطور هر ماه یکبار باید یکسری آزمایش انجام می شد از جمله تست مصرف : شیشه ، قرص ،حشیش ، که همیشه جواب آزمایش ها  منفی بود .

در کنار این آزمایشات فرم هایی بود که معروفترین سوالات روانشناسی اعتیاد در آنها جمع شده بود به نام ISAP ، سوالاتی در مورد وضعیت روحی و روانی شخص ، وضعیت جسمی و...) که هر ماه یکبار هم باید در مرکز ملی مطالعات اعتیاد پر می شد.

بله دوستان درمان من هم 11 ماه زمان برد با راهنمایی آقای میثم اسماعیل قصاب و با دستور آقای مهندس دژاکام تونستم که برای همیشه پرونده مواد رو ببندم !

با آروزی موفقیت شما



:: بازدید از این مطلب : 355
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : مسافر عبرت آموز
ت : 16 اسفند 1391
 

تجربه من از درمان با OT


سلام دوستان مهرداد هستم یک مسافر


وقتی کمک راهنمای عزیزم از من خواست تا تجربه خود را از درمان با OT در قالب مقاله ای ارائه دهم واقعا ً چیز خاصی به ذهنم نرسید ، ولی پس از چند روز که کمی روی این موضوع تفکر کردم دریافتم که آنقدر مصرف این دارو در طول سفر برای من بدون مشکل بوده که من چیزی را از آن به یاد ندارم ، این موضوع برای فردی مثل من که در اثر سوء مصرف مواد مخدر اکثرا ً ذهنم روی مشکلات متمرکز می شد تا چیزهایی که به من می توانست کمک کند دور از ذهن نیست .
در ادامه مطلب بصورت تیتر وار و اشاره ای به اثرات Ot در طول سفرم می کنم .

1_ روش تهیه دارو

من داروی OT را از مرکز ملی مطالعات اعتیاد که محیطی کاملا ً درمانی به نظر می رسید تهیه می کردم و دیگر مسئله پیدا کردن کاسب مواد مخدر سروکله زدن با آنها که اغلب خود مصرف کننده هستند و اندیشه ای جز خالی کردن جیب امثال من را نداشتند از ابتدای سفر از زندگی من بیرون رفت و خود این موضوع احساس بسیار خوبی به من می داد .

2- مقدار مصرف و شیوه اندازه گیری
برای من که چندین سال با مصرف مواد و الکل سرو کار داشتم بسیار طبیعی بود تا نفس گرسنه ای نسبت به مواد و حتی داروی درمان آن داشته باشم ، وقتی دستور مصرف OT از سوی کمک راهنمای عزیزم به من داده شد به این شکل بود که باید در ساعت مشخصی مقدار مشخصی از آن را استفاده می کردم .
کم کم این نفس گرسنه هم رام تر می شد ، اینجا بیشتر منظورم مقدار مصرف OT است چون اندازه گیری آن به سی سی بود و من حتی اگر 1/0 سی سی اضافه از دارو برمی داشتم حداقل خودم متوجه این موضوع می شدم و با اطلاعاتی که از کنگره بدست می آوردم اجازه این کار را به خودم نمی دادم .

3_ نشئگی و خماری

پس از چند دقیقه اول که از مصرف داروی من می گذشت احساس نشئگی محسوسی نداشتم همچنین خماری را نیز به مفهومی که می شناسیم درطول سفر با OT حس نکردم و الان که به دوران سفر اول نگاهی می اندازم فراتر از کنترل حالت نشئگی و خماری ، OT به نظرم دارویی نگهدارنده و میزان کننده ی حال و احوالم بود تا بتوانم با تعادلی نسبی سفرم را ادامه دهم .

4_ دیدگاه دارویی

تهیه OT از مرکز ملی مطالعات اعتیاد و چگونگی مصرف آن که توسط کمک راهنمای عزیزم به من گفته می شد هر روز دیدگاه من را نسبت به آن بیشتر عوض می کرد ، یعنی من واقعا ً احساس می کردم که دارو مصرف می کنم نه مواد جایگزین و همین موضوع باعث می شد تا نه اضافه مصرف کنم و همینکه خیالم راحت تر می شد .

5_ قیمت OT

طول درمان من با OT 18 ماه طول کشید و کلا ً در این مدت بابت تهیه آن 45 هزار تومان پول پرداخت کردم که واقعا ً برایم مشکلی محسوب نمی شد .

6_ نتیجه گیری :

فکر می کنم هر دارویی را بتوانیم از نتیجه آن بشناسیم یا دست کم ، نتیجه به ما خیلی کمک خواهد کرد ، برای من   با آن همه تخریب کوکائین ، الکل ، قرص و گرس و مراجعه به طبیبان بسیار حاذق و استفاده از داروهای مختلف آرامبخش و ... نتیجه ای جز وابستگی بسیار شدید به همان داروها وجود نداشت و به غیر از آن داروها سایر مواد مخدر را نیز با مقدار بسیار بیشتری مصرف می کردم ولی اکنون که حال و احوالم را بررسی می کنم نه تنها از مصرف مواد رها شده ام و آرامش نسبی بر جسم و روانم حاکم است بلکه گرایشی به خود OT  هم ندارم و در انتها باید بگویم که این حالت برای من واقعا ً آرزوی بسیار بزرگ و دست نیافتنی محسوب می شد .


:: بازدید از این مطلب : 357
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
ن : مسافر عبرت آموز
ت : 16 اسفند 1391

سلام دوستان میثم هستم یک مسافر

خیلی وقت بود که به وب OT سر نزده بودم اما چند روز پیش وقتی شنیدم که به یکی از مرکزهای درمان اعتیاد در شهرستان اصفهان شربت تریاک داده اندخیلی خوشحال شدم که بالاخره زحماتمون بدون نتیجه نمونده وفرستادن مسافرهابرای فالو آپ نتیجه خوبی در بر داشته از همین جا از همه مسافران آقا و خانم که اهمیت موضوع را متوجه شده اند و همکاری کرده انداز صمیم قلب تشکر میکنم.شماهم حتما متوجه میشویدکه من چه میگویم در بهزیستی هر کس که مدرکی دارد صاحب نظر می باشد وحق اظهار نظر دارد .

اما امروز کنگره به جایگاه حقیقی خودیک قدم نزدیکتر شده یعنی هر کلینیکی که میخواهد از دارو OT استفاده کند بایدیاخوددارای کلاسهای گروه درمانی باشدیا به روش متد DST  این کار را انجام دهدو امروز متدDST وهمینطوربهترین دارو شربت تریاک برای درمان مصرف تمامی مواد مخدر حتی شیشه شناخته شد . امیدوارم اهمیت این موضوع در ذهن همه ما بگنجد و بتوانیم آن کنیم که فرمان است.



:: بازدید از این مطلب : 374
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : مسافر عبرت آموز
ت : 16 اسفند 1391

قوانین  دریافت  شربت OT از کلینیک ها

1-       تا 5 هفته اول هر هفته یک نامه

2-      از هفته ششم میتوان نامه 2 هفته ای صادر نمود

3-      تلرانس هر نامه حداکثر 3 سی سی  باشد

4-      مقدار برای هر نامه بیشتر از 140  سی سی نباشد

5-      دوز مشخص شده در نامه فقط به خود اشخاص تحویل داده میشود

6-      نامه هائیکه تاریخ آنها گذشته و دارای خط خوردگی باشند ، فاقد اعتبار میباشد

7-      فقط در کلینیک مشخص شده و ساعات مشخص شده شربت تحویل داده میشود

8-      هزینه هر نامه همان روز دریافت میشود

9-      هزینه هر یک سی سی شربت معادل 300 تومان میباشد

10-    کلینیکی که برای هر فرد مشخص میشود قابل تعویض نمیباشد 



:: بازدید از این مطلب : 702
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
ن : مسافر عبرت آموز
ت : 16 اسفند 1391



:: برچسب‌ها: متادون , متادون درمانی , تریاک , خشخاش , داروی ترک , مواد مخدر , هروئین , شیشه , کراک , ترک مواد مخدر , ,
:: بازدید از این مطلب : 1036
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : مسافر عبرت آموز
ت : 16 اسفند 1391

RSS

Powered By
loxblog.Com